Koncentrationslager.

Idag besokte vi Aushwitz koncentrations lager !
Det har vart en valdigt tuff dag med oerhort mycket kanslor. Jag trodde inte jag skulle bryta ihop, vilket jag gjorde.
Vi fick se saker som dom lyckats bevara fran fangarna. balnd annat tandborstar klader skor och mycket mer, fick aven se bilder som de lyckats bevara pa folk som var pa vag in i doden. Jag fastnade framfor en bild och skammdes for att vara manniska..
Det var en bild pa en Mamma med ett spadbarn samt nagra sma barn som gick emot gaskamrarna, det varsta var att de trodde att de skulle fa duscha men nar dom kom in i duschrummet vart de ihjal gasade istallet. Under bilden stod det med stor text <The way to death> Jag lyckades halla in tararna och fortsatte. Jag uppmottes av en stor korrideor med valdigt manga portrattbilder overallt ! Det visade sig att de var fangarna som kom till lagrena, under portratten stod det deras namn, deras fodelsedatum, nar de kom till lagret och nar de dog i lagret. Da brast det.. Vissa manniskor aven barn dog efter bara 3 dagar.

Hur kan manniskor vara sa grymma ? Efter forintelsen fann man over 2 ton mannisko har i sackar, alla manniskor som vart dodade & folk som fick bo i sjalva lagret rakade dom av haret pa och skickade ivag till utlandet dar de sedan stoppade haret i madrasser och liknande. De 2 tonen som dom hittade efter forintelsen ligger nu i ett av museumen.. De fanns har med rosetter i. Det fanns aven manga langa flator.

Det var en valdigt tuff dag ! Innan jag kom hit har allt endast varit fakta for mig, men nu nar jag fatt se och uppleva en hel del sa kanner jag mig valdigt svag. Jag kan inte forsta att de har hant.. Och det var for bara 67 ar sedan ! 

Nagot som slog mig ganska hart var att det har ar inte nagon historia som folk hittat pa allt som vi fatt veta nu ar saker som de overlevande talat om nar de kommit ut och overlevt det har hemska !

Det varsta ar att jag faktiskt har sett fram emot att se allt det har, tills jag faktiskt sag det.. Om jag hade vetat hur de skulle vara hade jag nog valt att inte aka dit. Det var en sjuk tung dag. Jag skulle aldrig kunna forestalla mig hur det var att leva som jude nar allt det har hande. Hur kan en manniska klaga pa att de e kallt nar man har vinterjacka mat och en sang ? Folk som bodde pa koncentrationslager fick sova pa bara plankor ha en filt och linne klader aret runt. De tyska soldaterna jobbade pa att fa fangarna att kanna sig mindre varda en djur.

Har aven tagit bilder idag sa de kommer bli en hel del bilder !
Imorgon ska vi till salt gruvorna det ser jag verkligen fram emot ! Ska aven ta bilder dar haha. pa tal om nogot roligare.

Kommentarer
Postat av: Sandra Awsome Olausson

Det måste ha varit väldigt intressant att åka dit, även om det är mycket känslor och hemska saker man fått se.

Lägg gärna upp fler bilder :)

2011-02-23 @ 09:56:18
URL: http://sandraawsomeolausson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0